Redaxxicom corona-update #8

Op deze pagina vind je alle aanvullende informatie over de Redaxxicom corona-update.

Klik hier voor de informatie uit de Redaxxicom corona-update #2
Klik hier voor de informatie uit de Redaxxicom corona-update #3
Klik hier voor de informatie uit de Redaxxicom corona-update #4
Klik hier voor de informatie uit de Redaxxicom corona-update #5
Klik hier voor de informatie uit de Redaxxicom corona-update #6
Klik hier voor de informatie uit de Redaxxicom corona-update #7

Download hier de vernieuwde handleiding Signaleringslijn.
Download hier de basisregels van het RIVM.

Testen op corona

Het is voor huishoudelijke hulpen nu ook mogelijk om te worden getest op corona als je de volgende klachten hebt: 

  • Hoesten en/of
  • Neusverkouden en/of
  • Koorts (hoger dan 38 graden)
De test kan alleen bij de GGD worden aangevraagd door een arts die eerst jouw situatie heeft beoordeeld. Heb je dus klachten, neem dan contact op met je huisarts en zeg dat je werkzaam bent in de thuishulp. Belangrijk om te weten: de GGD organiseert het testen. 

Totdat de uitslag bekend is doe je het volgende:

  • Heb je klachten met koorts? We melden je ziek en je blijft thuis
  • Heb je klachten zonder koorts? Je blijft bij voorkeur thuis. Als je er toch op staat om te gaan werken, overleg je met jouw klanten of je kan komen. Naast het strikt hanteren van de algemene hygiënemaatregelen, werk je altijd met persoonlijke beschermingsmiddelen; mondkapje, schort, bril, handgel en handschoenen. Deze zijn op te vragen via jouw regiocoach.
Als de uitslag van de test binnen is, vragen we je om je regiocoach in te lichten. Bij een positieve uitslag melden we je ziek, als dat nog niet gebeurd is. Ook zal er vanuit de GGD een contactonderzoek plaatsvinden met de mensen met wie jij in contact bent geweest. Deze mensen zullen vervolgens ingelicht worden over de situatie. Als je negatief getest bent overleggen we samen wanneer je jouw werkzaamheden weer kunt hervatten.

Zomervakantie

In de vakantieperiode zijn veel collega’s met vakantie en doen we er alles aan om dit op te vangen. Naast vaste medewerkers die elkaar vervangen, maken we meestal gebruik van vakantiekrachten. Maar we leven in een ongekende periode waarin veel onzeker is. Zijn er straks genoeg hulpen beschikbaar? En hoe gaan klanten reageren op een vervanger in huis? 

We vragen je daarom om jouw klant goed voor te bereiden op de zomerperiode. Dit doe je door:
  • Nogmaals met je klant te bespreken wat écht nodig is aan vervanging. 
  • Je klant te vertellen dat wij ook vakantiekrachten goed inlichten over de hygiënemaatregelen en wat ze moeten doen als ze klachten hebben.
  • Je klant er van op de hoogte te stellen dat de invulling van de vakantieplanning wellicht wat meer moeilijkheden met zich meebrengt dan normaal. Dit in verband met de uitzonderlijke situatie waarin we verkeren. Dit kan betekenen dat de hulp niet kan plaatsvinden op het vaste moment.
LET OP:
Weet je iemand die graag bij ons zou willen werken? Laat hij of zij dan een CV en motivatie sturen naar recruitment@axxicomthuishulp.nl. Je ontvangt zelf een leuke bonus als iemand minimaal 6 maanden bij ons blijft werken. Hier lees je alles over deze actie en de voorwaarden.

Hoe is het met je?

Deze week vragen we aan Lysbeth Müller, management secretaresse, hoe het met haar is: ‘Het gaat gelukkig goed met mij. In de tijd dat ik nu thuis werk, vanaf medio maart, ben ik gelukkig niet ziek geweest. 

Wat is er anders aan je werk nu in deze coronatijd?
“Het thuiswerken is natuurlijk heel anders dan als ik op kantoor werk. Nu zie ik mijn collega’s alleen via beeldbellen of spreek ik ze aan de telefoon.” 

Wat is het moeilijkst aan werken in deze coronatijd?
“Het moeilijkst vind ik wel hele dagen alleen thuis werken. Afwisseling van kantoor en afspraken met collega’s mis ik wel. Ik kan nu niet even langs lopen bij een collega, maar dan gaat de afspraak via de telefoon.”

Wat is het mooist?
“Ik heb in mijn werk meer contact met team operatie dan met de huishoudelijke ondersteuners. Maar ik hoor van mijn collega’s bij teamondersteuning en van de regiocoaches, dat de huishoudelijke ondersteuners hart voor de klant hebben. En dat zij sinds de lock down fase nog steeds dagelijks bij de klant aan het werk zijn, ook al is dit op veilige afstand. Het mooie vind ik dat de klant juist door hun hulp nog wekelijks te zien, het contact tussen hen goed blijft.” 

Wil je nog iets zeggen tegen de huishoudelijke hulpen?
“Het blijft soms lastig om het werk te doen, op de 1,5 meter afstand. Maar jullie doen het al die tijd. Mijn complimenten voor jullie!”