Redaxxicom corona-update #6

Op deze pagina vind je alle aanvullende informatie over de Redaxxicom corona-update.

Klik hier voor de informatie uit de Redaxxicom corona-update #2
Klik hier voor de informatie uit de Redaxxicom corona-update #3
Klik hier voor de informatie uit de Redaxxicom corona-update #4
Klik hier voor de informatie uit de Redaxxicom corona-update #5

Download hier de vernieuwde handleiding Signaleringslijn.

Persconferentie

Gisterenavond, woensdag 6 mei, hield premier Rutte weer een persconferentie over de toestand in het land en de aankomende versoepelde maatregelen. Janna Steinbusch, directeur Thuisdiensten – Axxicom Thuishulp en Cordaan Thuisdiensten, zegt daarover: “Naast de maatregelen die voor iedereen gelden zijn voor medewerkers in vitale beroepen, zoals de thuishulp, een aantal zaken van extra belang.”



Beschermingsmaatregelen
De overheid bevestigt nogmaals dat beschermingsmiddelen niet nodig zijn als het mogelijk is om anderhalve meter afstand te bewaren tot je cliënt. ‘Voor ondersteuning thuis die verleend wordt volgens de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - zoals huishoudelijke hulp, begeleiding, dagbesteding en maaltijdondersteuning, in een maatschappelijke opvang en vrouwenopvang – kan veelal worden volstaan met begeleiding op 1,5 meter afstand’, aldus het RIVM. Ook werd bevestigd dat wanneer er sprake is van een COVID-19 besmetting, ondersteuning in principe wordt uitgesteld. Soms kan zorg echter niet worden uitgesteld. In die gevallen kan de medewerker voortaan beschikken over een ‘reservepakket’ aan persoonlijke beschermingsmiddelen. Het is vooral (nog steeds) belangrijk dat je altijd direct contact opneemt met je coördinator als er sprake is van een (vermoedelijke) besmetting. Samen bespreken jullie dan de situatie en kunnen jullie bepalen of huishoudelijke hulp wel of niet kan worden uitgesteld en wat de volgende stap is.

Testcapaciteit
De minister maakte gisteren ook bekend dat het streven is om per 1 juni zo veel mogelijk mensen te laten testen. Wij volgen de testmogelijkheden voor de huishoudelijke hulp op de voet en informeren jullie zodra die mogelijkheid er is.

Overig
Per 1 juni is het verplicht om mondbedekking te dragen als je met het OV reist. Je moet als OV reiziger zelf voorzien in deze mondbedekking. Het spreekt natuurlijk voor zich dat je door (van en naar je werk) met de fiets te reizen minder kans hebt besmet te raken. Wij adviseren je dan ook zo veel mogelijk te blijven reizen met de fiets.

Vanzelfsprekend is er gisteren nog veel meer gezegd tijdens de persconferentie. Er zijn allerlei maatregelen versoepeld dan wel verlengd en dit alles heeft ook impact op jouw leven. Ik wens je ook de komende tijd weer veel succes in deze bijzondere en vaak moeilijke tijd. En hoewel ik je al meerdere keren heb bedankt, blijf ik dat doen. Ook nu weer. Dank je wel voor al jouw inzet en zorg goed voor jezelf.

Enquête medewerkers

De resultaten van de enquête over werken in coronatijd die je onlangs via Effectory ontving, zijn binnen. Allereerst bedankt voor je moeite om deze vragenlijst in te vullen; dat levert altijd goede informatie op voor ons als organisatie. We ontvingen veel positieve reacties en er zijn natuurlijk ook aandachtspunten.

Via de enquête kregen we veel positieve reacties terug over onze huidige werkwijze sinds de corona-uitbraak. Natuurlijk kregen we ook enkele aandachtspunten terug. Eén van deze aandachtspunten gaat over het gebruik en inzet van de persoonlijke beschermingsmiddelen. 

Je hebt te maken met diverse soorten klanten. De ene klant houdt zich keurig aan alle hygiënerichtlijnen, de andere klant wat minder. Als de klant minder of geen rekening houdt met de richtlijnen - zoals bijvoorbeeld de 1,5 meter afstand - dan kan dat diverse redenen hebben. Een reden kan zijn dat de klant - of partner van de klant - bijvoorbeeld geheugenproblemen heeft. Hij of zij zal dan snel de richtlijnen kunnen vergeten. Heel vervelend, maar waar.

We willen je zoveel mogelijk ondersteunen in je werk en helpen met dit soort gevallen zo verstandig mogelijk om te gaan. Neem daarom contact op met je regiocoach als jij een klant hebt waarbij het niet lukt de hygiënemaatregelen toe te passen. Jouw regiocoach zal dan samen met jou naar een gepaste oplossing zoeken.

We volgen de richtlijnen van het RIVM. Deze richtlijnen kunnen natuurlijk wijzigen. Zodra dat het geval is, brengen we je op de hoogte!

Hoe is het met je?

“Ja wel goed, alleen op sommige momenten toch wel eenzaam” antwoordt Wilma Sligman, Kwaliteitsmanager Incluzio. “In onze kamer heb ik een campingtafel neergezet met daarop een computer, extra scherm en ik heb de bureaustoel van mijn zoon daar neergezet die fijn zit. Zo ziet mijn thuiskantoor op Goeree-Overflakkee er nu uit.”

Wat is er anders aan je werk nu in deze coronatijd?
“In plaats van veel onderweg zijn en op verschillende locaties werken, ben ik nu vooral thuis aan het werk. Collega’s spreek ik telefonisch of via beeldbellen en grappig genoeg werkt het wel erg efficiënt. In ben in deze tijd tenminste drie keer per week in gesprek met de directeur en managers van de Thuisdiensten Axxicom en Cordaan om te zorgen voor de veiligheid van de medewerkers en klanten. Met elkaar vertalen we de RIVM richtlijnen naar de praktijk van ons bedrijf.”

Wat is het moeilijkst aan werken in deze coronatijd?
“Aangesloten blijven bij alle ontwikkelingen binnen onze organisatie! Iedereen is nog steeds hard aan het werk; alleen de kleine afstemmomenten tussendoor missen. Nu blijkt dat die er toch voor zorgden dat we van elkaar op de hoogte zijn, wie wat aan het doen is, en daar moeten we nu een andere manier voor vinden. Dus vooral regelmatig contact zoeken met elkaar. Zo heb ik ook een uitgebreidere weekstart met mijn team van vijf mensen of een extra afstemmoment tussendoor.”

Wat is het mooist?
“De saamhorigheid, de initiatieven die ontstaan om toch iets te kunnen betekenen voor een ander. De Sociale Luisterlijn, het brengen van bloemen, een balkonbingo of beweegactiviteit, iedereen zit in hetzelfde schuitje.”

Wil je nog iets zeggen tegen de huishoudelijke hulpen?
“Chapeau voor jullie inzet en doorzettingsvermogen! Jullie betekenen veel voor de klanten van Axxicom Thuishulp, hou nog even vol. “

In het nieuws

Els, werkbegeleider in Heiloo, staat in de krant! In de Uitkijkpost van 15 april verscheen een artikel ‘Niet alleen huishoudelijke zorg maar zoveel meer’ waarin Els vertelt: “Buiten het werk als werkbegeleider heb ik ook nog vier cliënten waar ik zelf de huishoudelijke taken verzorg. En dan kom je erachter dat je ook veel meer bent dan die huishoudelijke kracht. Je bent dat lichtpuntje van de dag, de praatpaal, het luisterend oor en soms ook de enige steun en toeverlaat als het gaat om mensen die geen kinderen hebben en/of buren die in de gelegenheid zijn iets te kunnen betekenen. Je bent er toch een paar uur per week en dat maakt dat de dag er toch net even anders uitziet dan de rest van de week. Je bouwt een band op met de mensen.”  Bekijk het hele artikel hieronder.