5 Vragen aan Sandra

2 februari 2021

1.            Sociale monitoring; wat is dat eigenlijk?
‘Sociale monitoring is een dienstverlening waarbij we het sociale welzijn van mensen op afstand kunnen meten. Dat doen we door het periodiek laten invullen van een interactieve digitale vragenlijst. Aan de gegeven antwoorden kennen we bepaalde waarden toe, waarmee we een score berekenen op diverse thema’s. Daarnaast kunnen we aan sommige antwoorden signaleringen toekennen. Samen zorgt dit voor meer inzicht in de mogelijke risicofactoren en een tijdige uitvoer van interventies.’

2.            Wat heeft Axxicom Thuishulp ermee te maken?
‘We zien sociale monitoring als onderdeel van de dienstverlening van Axxicom Thuishulp voor onze nieuwe en bestaande klanten. De vragen zijn gericht op kwetsbare ouderen en passen bij de signaalkaart waar onze hulpen al werken. Daar draait het om de 6V’s: Vereenzaming, Verwardheid, Voedselveiligheid, Vaardigheden, Valgevaar en Verwaarlozing.’ 
            
3.            Waarom is dat interessant voor Axxicom Thuishulp?
‘Het gaat om signaleren in het sociaal domein. Met deze extra dienstverlening dragen we bij aan het op een goede manier langer thuis laten wonen van mensen, het verminderen van eenzaamheid en het  doorverwijzen naar de juiste partners in de wijk.’

4.            Wat is precies het plan?
‘We ontwikkelen nu een vragenlijst voor de app die passend is bij onze doelgroep. Dan zorgen we ervoor dat signalen worden opgevolgd en dat signalen terecht komen bij onze partners in de wijk.’
                
5.            En wat is voor jou nou het mooist aan dit nieuwe concept?
‘Hiermee realiseren we extra aandacht voor onze klanten om hun welzijn te vergroten en eenzaamheid te verminderen. Daar doen we het voor.’

Interesse in sociale monitoring in het sociaal domein? Neem deel aan ons webinar donderdag 4 februari om 15:00 uur.