Corona zorgt voor veranderingen bij Axxicom Thuishulp

4 augustus 2022

Ja, het lijkt wel of het gewone leven weer z’n gangetje gaat. Niet langer meer beheerst corona het dagelijkse nieuws in de media. Ook bij Axxicom Thuishulp kunnen de medewerkers weer normaal hun werk bij de klanten doen. En toch heeft het virus voor veranderingen gezorgd. Kantoormedewerkers die thuiswerken, teamoverleggen via het beeldscherm en online opleidingen bijvoorbeeld.

Ook regiomanagers Edwin Walhout en Rolf Beumer werken vandaag thuis. ‘Je kunt je tijd thuis efficiënter gebruiken. Of je start eerst thuis op en gaat later naar kantoor, om de files te ontwijken. Maar ik wil toch nog wel minstens één dag per week op kantoor zijn’, zegt Edwin. 

Als regiomanager moesten beiden ineens improviseren toen corona de kop opstak. Rolf: ‘Vier, vijf keer per jaar hebben we bijeenkomsten met de teams van thuishulpen. We waren gewend bij elkaar te komen. Tijdens corona zijn we het online gaan doen om het door te laten gaan.’ Edwin: ‘Het was even wennen, met de laptop of iPad op schoot. Wat mij heeft verrast is hoe flexibel onze medewerkers zijn geweest. Voor sommigen is het nog steeds een prima oplossing, andere thuishulpen komen liever bij elkaar. Maar korte meetings, zoals het bespreken van de zomerplanning, doe ik nu standaard online.’

Webinars organiseren
Omdat de gewenning aan het beeldscherm goed verliep, introduceerden beiden ook webinars. Rolf: ‘We hebben samenwerkingspartners uitgenodigd om meer over hun werk te vertellen, zoals woningbouwverenigingen, sociale wijkteams en wijkagenten. Doel van die webinars is om onze medewerkers meer voeling te geven wat die andere partijen precies doen.’
Leren: nog zo’n onderwerp dat ineens prima digitaal blijkt te kunnen. Edwin: ‘Het is voor een thuishulp ook veel fijner om trainingen in de eigen tijd en vanuit de luie stoel te doen. We gaan er zeker mee door.’ 

Een 8,2 en 7,7 als rapportcijfers
Al gebeurde er veel ‘op afstand’: opvallend is dat de waardering voor het werk van Axxicom Thuishulp alleen maar steeg in coronatijd. De indrukwekkende rapportcijfers: een 8,2 voor de thuishulpen, een 7,7 voor de organisatie. Edwin: ‘Ja, dat is iets om trots op te zijn. Ik denk ook wel te weten hoe dat komt. Onze klanten waren zich er ineens van bewust dat de thuishulp nog wél langskwam in die tijd, als een van de weinigen. Niet alleen om schoon te maken maar ook voor het sociale aspect.’

Signaleren belangrijk
Hulpen werden door Edwin en Rolf op het hart gedrukt extra goed op de gezondheid van hun klanten te letten. Rolf: ‘Twee jaar terug hebben we daarvoor al signaalkaarten ontwikkeld. Maar juist in coronatijd werd het onze medewerkers duidelijk hoe belangrijk signaleren is. Daarom geven we het nog meer aandacht. Als je iets opmerkt bij een klant, wat doe je dan?’

Volgende uitbraak
De rust mag dan zijn weergekeerd: Edwin en Rolf houden stiekem rekening met een volgende uitbraak, in het najaar. Rolf: ‘Het wordt mogelijk een herhaling van zetten: mondkapjes, hygiëne, afstand houden. Het enige waar ik me zorgen om maak: wat doet een nieuwe uitbraak voor de moraal van klanten, onze medewerkers en ons zelf?’ Edwin deelt die zorg, maar kent ook de oplossing. ‘We moeten extra aandacht hebben voor elkaar. In  de afgelopen coronajaren hebben we klanten en medewerkers extra persoonlijke aandacht gegeven. Al bel je maar een keertje: hoe is het met u of met jou? Je hebt van die mensen die je nooit hoort, maar het is belangrijk om die niet uit het oog te verliezen. En dat wordt gewaardeerd.’