Workshop maakt thuishulpen wegwijs in omgang klant met psychische problemen

7 mei 2018

Hoe ga je als thuishulp om met klanten die psychische problemen hebben? Het is een actuele vraag in een tijd van bezuinigingen in de zorg. Voor veel mensen met problemen is beschermd wonen niet langer meer een optie. Axxicom Thuishulp onderkent het belang van een goede omgang met mensen die uiteenlopende problemen kunnen hebben. Daarom werden de thuishulpen die werken in Den Haag in maart uitgenodigd voor een  workshop. Die werden gegeven door medewerkers van Fonteynenburg. Dat is een organisatie die mensen met psychiatrische problematiek in de regio Haaglanden begeleidt.

Workshop omgaan met clienten met psychosociale problemen voor huishoudelijke hulpen

'Ik vond het heel waardevol dat Axxicom deze workshop heeft gedaan. Ook mijn collega's vonden het heel interessant', kijkt Claudina Ilis terug. Zij heeft inmiddels vier jaar ervaring als huishoudelijke hulp bij Axxicom Thuishulp. Over het nut van workshops bestaat bij haar geen twijfel. 'Het komt steeds vaker voor dat je wordt geconfronteerd met klanten die 'iets' mankeren. Dat kan van alles zijn, variërend van verslavingsproblemen en borderline tot mensen die vergeten zijn hun medicatie in te nemen. Ik heb het zelf ook weleens gehad dat een klant tegen mij tekeer ging. Als thuishulp is het niet altijd helemaal bekend welke problematiek een klant heeft. Een situatie kan veranderen of verergeren. Hier ben je niet altijd goed op voorbereid. Nu weet ik beter hoe ik met lastige situaties om kan gaan en op welke manier ik het beste kan communiceren. Ook kan ik altijd bij mijn regiocoach terecht die ons ondersteunt en tips geeft.' 

Extra dimensie

Dat thuishulpen vaker met psychische problematiek worden geconfronteerd is duidelijk. Voor deze doelgroep is steeds minder vaak opvang te vinden in instellingen. Het geeft het werk van thuishulpen een extra dimensie, ervaart ook Claudina. 'Er komen heel veel andere dingen bij kijken. Je bent voor deze mensen vaak ook de enige die langskomt in een week. Daarom zien zij je als vertrouwenspersoon, als sociaal werkster of zelfs als vriendin om een babbeltje mee te maken.' 

Rollenspel

De workshops van Fonteynenburg hebben de huishoudelijke hulpen nuttige handvatten gegeven. Claudina: 'We kregen de verschillen uitgelegd tussen diverse soorten geestelijke beperkingen. Ook hebben we een rollenspel gedaan. Hoe reageer je wel en hoe reageer je niet in bepaalde situaties? Het is belangrijk om altijd beleefd te blijven. En dingen vooral niet te persoonlijk te nemen. Na de scholing hebben we meer kennis gekregen en weten we waar we nog meer kunnen aankloppen, naast de coaching die we al krijgen van de regiocoach. Het is fijn dat er een samenwerking bestaat met Fonteynenburg en dat we ook hun hulp kunnen inschakelen als we dit nodig vinden bij een klant.' Na afloop ontvingen alle thuishulpen een certificaat als bewijs van hun deelname. En gaan ze met meer kennis van zaken te werk bij klanten die extra aandacht vragen!