Intensieve begeleiding maakt van langdurig werklozen enthousiaste Axxicom thuishulpen

2 september 2021

‘Schoonmaken doe ik echt voor mijn plezier.’ ‘Het geeft me een voldaan gevoel als ik bij een klant geweest ben.’ ‘Ik sta elke dag vrolijk op om naar mijn werk te gaan.’ Het zijn uitspraken van drie vrouwen die nog niet zo lang geleden zonder werk zaten. Latifa, Miranda en Nathalie kwamen via gemeente Den Haag terecht bij Axxicom Thuishulp. Twee en een half jaar terug startte het project om mensen die langdurig thuis zitten weer in het arbeidsproces te krijgen. Relatief veel van hen blijven hangen in de thuishulp. Vooral de tijd en aandacht die Axxicom Thuishulp besteedt aan begeleiding blijkt het verschil te maken.

Is het niet zonde dat er mensen werkloos thuis zitten, terwijl veel branches schreeuwen om personeel? Ja, vindt gemeente Den Haag. De stad telt zo’n 27.000 mensen die een uitkering hebben, maar wel voor een baan in aanmerking komen. Door afspraken te maken over social return moet een kwart weer aan de slag. Axxicom Thuishulp is niet alleen een van de contractpartners van de gemeente, maar ook een enthousiast pleitbezorger van social return. Temeer omdat de functie van thuishulp in relatief korte tijd is aan te leren.

Maar ‘leren poetsen’ is niet het enige. Kandidaten die langere tijd thuis hebben gezeten, zonder werk, missen vaak ook andere vaardigheden. Sociale vaardigheden bijvoorbeeld, feeling om de eigen planning te maken, gevoel voor structuur. Daarom begint de terugkeer in het arbeidsproces bij de gemeente met een werkontwikkeltraject. Daarin worden de eerste werknemersvaardigheden op peil gebracht. Kandidaten die daarna aangeven open te staan voor een baan, worden in contact gebracht met - bijvoorbeeld - Axxicom Thuishulp. 

Kandidaten een zachte landing geven
Jobcoaches annex stagebegeleiders van Axxicom Thuishulp maken potentiële thuishulpen wegwijs. Natasja van der Waard is er één van. ‘Wij helpen met alles waar een kandidaat tegenaan loopt. De planning, het contact met klanten, het schoonmaken. Het doel is om ze een zachte landing bij Axxicom Thuishulp te geven. Ervoor te zorgen dat ze in zichzelf gaan geloven, en daardoor lekker zelfstandig aan de slag kunnen.’
Want behalve aan werkervaring ontbreekt het kandidaten meestal aan zelfvertrouwen. ‘Ik vertel ze wel wat het werk inhoudt, maar wat ik vooral doe is hen stimuleren. Het is voor velen een eerste start na vaak jaren thuis te hebben gezeten. We maken de drempel niet te hoog. Liever laten we het hen ervaren tijdens een proefplaatsing of een stage.’

‘Eerste klant is heel spannend’
Elke kandidaat loopt de eerste weken mee met een ervaren collega van Axxicom Thuishulp. ‘Ze spreken af bij de klant voor de deur, maken even kennis met de klant en gaan beginnen. Daar bereiden we hen goed op voor. Zeker die eerste keer is héél spannend. We bellen kandidaten na de eerste dag altijd op voor een terugkoppeling. Achteraf blijkt hun eerste dag vaak een leuke ervaring. En ze vinden dat ze goed worden begeleid. Ook de eerste keer dat een kandidaat zelfstandig naar een klant gaat, ben ik er altijd bij. Als het nodig is nog een tweede keer, soms een derde. Dat stukje warme nazorg in het traject vinden we belangrijk.’

Succesvol project
Naast de vaste begeleider die enige tijd meeloopt is Natasja achter de schermen altijd aanspreekbaar. Tijdens de stageperiode is er elke week contact. Als de kandidaten een overeenkomst hebben, begint de nazorg. In die periode is er eerst wekelijks contact. Daarna daalt de frequentie naar eenmaal per twee weken of eenmaal per maand. 

Sinds begin vorig jaar hebben elf medewerkers al een baan als thuishulp aangeboden gekregen. Momenteel zijn ook nog veertien stagiaires actief. Natasja: ‘Ja, ik vind het project zeker een succes. Niet elke kandidaat blijft. Sommigen vinden het toch té spannend. Anderen komen tot de conclusie dat thuishulp het toch niet is. Dan is het niet voor niks geweest. Ze hebben werkervaring opgedaan, hebben zelf ander werk gevonden of gaan terug naar de gemeente.’

‘Sommigen bieden meteen een bakje thee aan’
Terug naar de gemeente is er voor Miranda niet bij. ‘Ik heb het zó naar mijn zin! Het gaat goed en ik vind het werk hartstikke leuk. In het begin was het best een beetje spannend. Hoe moet je het doen? Maar ik vind dat ik het snel heb opgepakt. Welke kleur doekjes je bijvoorbeeld moet gebruiken. Dat heb ik allemaal geleerd in mijn stagetijd. Uiteindelijk mocht ik het alleen en kreeg ik een contract.’
Miranda was haar Wajong-uitkering zat. ‘Ik heb zelf aangegeven dat thuiszitten voor mij niks was. De thuishulp leek mij wel wat. Het was meer de vraag welke klanten ik zou krijgen. Ik heb klanten tussen oud en jong in. Als je binnenkomt maak je een praatje: hoe gaat het? Sommigen bieden meteen een bakje thee aan.’
De dag na het interview gaat zij voor het eerst echt kennismaken met haar nieuwe collega’s. ‘We hebben wel een groepsapp, maar ik heb nog niemand gezien. Morgen hebben we de eerste werkbespreking. Bij Natasja kan ik nog steeds terecht. Of ze belt zelf even op om te vragen hoe het gaat.’ En hoe gaat het? ‘Ik sta elke dag vrolijk op om naar mijn werk te gaan. Ik heb leuke klanten, ik heb het echt naar mijn zin bij Axxicom Thuishulp.’

‘Ik ben een echte kwebbelkous’
‘Het contact met ouderen is superleuk. Dat is echt waar ik het voor doe’, zegt een enthousiaste Nathalie op haar vrije ochtend. Sinds 1 oktober vorig jaar heeft zij een vast contract bij Axxicom Thuishulp. Nadat de winkel waar zij werkte verdween, zat Nathalie tien maanden zonder werk. ‘Thuishulp leek mij niet meteen iets’, zegt zij eerlijk. ‘Maar het is goed te combineren met de schooltijden van mijn dochter.’ Iedereen maakt thuis schoon, maar aan de rol van thuishulp worden nét even andere eisen gesteld merkte Nathalie. ‘Ik deed thuis alles anders. Hier moet je je aan de regels houden en niet je eigen werkwijze toepassen. Ik hield thuis ook helemaal geen rekening met mijn rug. Maar als je het een hele dag doet, ga je het aan het eind wel merken. Natasja heeft de tijd voor mij genomen om te laten zien hoe ik het beste kan werken.’
En toch: ‘Ik was best zenuwachtig’, erkent Nathalie. ‘Je wilt graag professioneel overkomen. Maar ik ben een open en eerlijk persoon en ik heb het gewoon aangegeven bij de klant.’
Ook in sociaal opzicht doet ze goed werk, ervaart ze. ‘Ik heb over het algemeen wat oudere klanten. Heel lief, heel open. Die houden wel van een praatje. En ik ben ook een echte kwebbelkous. Je ziet dat een praatje hen goed doet. Het geeft me echt een voldaan gevoel als ik bij een klant geweest ben.’

‘Ik werd lachend begroet door mijn eerste klant’
Haar enige ‘werkervaring’ was die als vrijwilligster, zegt Latifa. ‘Ik zat in een moeilijke situatie. Ik had geen opleiding gevolgd, ik had geen oppas voor mijn dochter. Thuis zitten was niet alles voor mij. Maar ik wilde wel graag werken. Bij de gemeente is er een oplossing met kinderopvang gevonden, de werktijden zijn flexibel. Ik wilde graag mensen helpen, oud of jong maakte met niet uit.’ Via een werkleertraject bij de gemeenten komt zij in aanraking met Axxicom Thuishulp. ‘Nee, ervaring had ik natuurlijk niet. Daarom was ik blij dat ik stage kon lopen. Ik heb twee maanden meegelopen met een collega. Die begeleiding was heel leuk. Je moet alles nog leren. Hoe je werkt volgens de regels bij Axxicom Thuishulp, hoe je omgaat met kritiek. Bij Natasja heb ik veel geleerd. Mijn eerste idee was dat de baan mij niet eens veel zou uitmaken. Maar ik vind dit toch wel heel leuk werk. Schoonmaken doe ik echt voor mijn plezier.’ En die eerste keer zelfstandig op pad viel heel erg mee, zegt ze. ‘Ik werd lachend begroet door mijn klant. Ach, het is voor mij misschien spannend, maar voor de klant ook.’

Dit is het tweede artikel van een tweeluik over social return on investment (SROI) in de gemeente Den Haag en de rol die Axxicom Thuishulp daarin speelt. Het vorige artikel leest u hier.